Franczyza dystrybucyjna sposobem na rozwój własnego sklepu

Przedsiębiorstwa w celu poprawy swojej konkurencyjności mogą realizować różne strategie współpracy. Jedną z form długookresowej umowy między przedsiębiorstwami jest franczyza. Franczyzodawca udostępnia znak towarowy i know-how drugiemu podmiotowi, co łączy się z korzystaniem ze sprawdzonego pomysłu na biznes, ponosząc określoną opłatę. Źródła podają, że współczesny system franczyzy pojawiał się w USA, kiedy popularny producent maszyn do szycia postanowił stworzyć sieć sprzedawców, którzy płacąc ustaloną kwotę, mogli oferować jego produkty w swoich sklepach.

Franczyzę można kategoryzować według rodzaju działalności. W przypadku franczyzy dystrybucyjnej, franczyzobiorca otrzymuje know-how w odniesieniu do asortymentu towarów i wiedzy o zasadach sprzedaży. W tej formie działają przede wszystkim sklepy, a także stacje benzynowe, urządzone zgodnie z zasadami umowy, oznaczone marką franczyzodawcy.

Trudniejszą opcją jest działanie w usługowym systemie franczyzowym. Aby ustandaryzować taki biznes, konieczne jest opracowanie szczegółowych procedur określających sposoby realizowania usługi w danej sieci. Dawca zobowiązany jest przekazać tajemnice funkcjonowania firmy biorcy, żeby ten mógł ofertować usługę tej samej jakości. Na rynku można zauważyć rozwój placówek oferujących usługi turystyczne, kosmetyczne, czy hotelarskie.

Istnieje również franczyza przemysłowa, polegająca na działaniu przedsiębiorstwa produkującego towary o takich samych cechach, jak franczyzodawca. Podpisując umowę, podmiot zobowiązuje się do przekazania biorcy technologii produkcji, know-how oraz wszelkich firmowych tajemnic, pozwalających efektywnie prowadzić biznes.

Na co zwrócić uwagę przed podjęciem decyzji o własnej firmie?

Na polskim rynku obecna jest znaczna liczba podmiotów oferujących prowadzenie działalności pod ich marką. Chcąc otworzyć sklep trzeba sprawdzić oferty firm, które różnią się udostępnianą koncepcją franczyzy. Istotna jest wysokość kapitału wymaganego podczas podpisania umowy. Inną kwestią jest powierzchnia posiadanego lokalu – każda sieć ma w tym zakresie odmienne preferencje. Część franczyzodawców chce, aby sprzedawane towary były wyłącznie z ich hurtowni, pozostali przewidują odrębne umowy z różnymi producentami i dostawcami.

Właściciele sklepów, decydując się na działanie w systemie franczyzy mogą korzystać z atrakcyjnych szkoleń dotyczących marketingu, księgowości, czy merchandisingu. Po podpisaniu umowy dostępna jest dla nich wiedza w zakresie decyzji odnośnie asortymentu, franczyzodawcy oferują im korzystne warunki zakupu wybranych marek oraz rabaty u dostawców. Często się zdarza, że w umowach przewidziane są fundusze pomocowe dla franczyzobiorców, w razie gdyby znaleźli się w trudniejszej sytuacji. Konsumenci są w stanie udać się do trudniej dostępnych punktów sprzedaży, jeśli reputacja danej sieci jest wysoka. Wybór właściwej marki przyczynia się do późniejszych korzyści związanych z działaniem pod jej szyldem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *